Europeana en de kaders van Europese kunst en cultuur
Gisteren werd in het kader van de Europeana280 campagne de #BigArtRide gelanceerd in Den Haag. Doel van de campagne is om de Europeana Art History Collections, een verzameling van bijna 53 miljoen Europese kunst- en cultuuritems als schilderijen, boeken, en videos, bij een groter publiek bekend te krijgen. Kaf sprak er met Jan Müller, voorzitter van Europeana en directeur van het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid. Op onze vraag wat het doel was van deze collectie:
Wat we willen is dat Europeana de Google wordt voor de Europese kunst.
Een ambitieus doel, maar het is niet ondenkbaar als je de gigantische omvang van de steeds groeiende collectie in ogenschouw neemt, én omdat de bijbehorende site een pareltje is: het zoeken door al deze items is een fantastische reis, en de mogelijke informatie schier eindeloos.
Een dergelijke reis door de collectie roept de vraag op wat de gemeenschappelijke factor is van al deze miljoenen werken, welk kader hen omvat. Huiscolumnist Victor, musicoloog en filosoof, heeft hier een theorie over: het is de Bijbel. En niet in een louter religieuze zin, maar volgens hem juist door een combinatie van dogmatiek en ondoorgrondelijkheid vormt de Bijbel het kader waarbinnen de Europese kunst en cultuur, en daarmee de werken in Europeana, zijn ontstaan:
Aanschouw de werken van Simone Martini, Da Vinci, Titiaan en Bernini en zie hoe hun individualiteit zich onttrekt aan de rigiditeit van religieuze categorieën en klassewaarden.
– Het christendom of het verloren baken van de ware artistieke vrijheid in het Westen